U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Huiswerk voor AMV blokfluit

Huiswerk voor de week van 2 en 4 maart

 

AMV-1: 

 

onlineles: een bewegingsspel onlineles: een bewegingsspel

 

Speel nr 26, 27 en 28 uit je boekje. Let op de nieuwe noot D klinkt soms hard en schel, speel hem zachtjes dan klinkt het beter.

Blijf altijd 'd d d d' zeggen terwijl je de noten aanblaast. Oefen voor de spiegel, je lippen moeten bijna niet bewegen en je wangen moeten niet bol worden.

 

AMV-3: 

Speel uit je Altblokfluitboek nummer 10, 12 en 13. Schrijf ook nummer 13 een octaaf hoger op. 

Speel op je sopraanfluit de melodiepartij van Die Schlittenfahrt  (sledetocht) van Mozart.

Speel op je altfluit een begeleidingspartij bij het Trio uit Die Schlittenfahrt.  Het is een driestemmige begeleiding. Je kunt kiezen voor de bovenste, middelste of onderste begeleiding. Je moet hierbij octaveren.  

Luistervoorbeeld van Die Schlittenfahrt Natuurlijk mag je hem langzamer spelen dan dit voorbeeld!

 

Huiswerk voor de week van 16 en 18 februari

AMV-1: 

Maak een naspel bij nummer 24

Tips:

- Maak een naspel van 4 maten, net zo lang als het voorspel.  

- Eindig het voorspel met een C. Dan klinkt het echt als een einde.

Speel Sneeuwballen. Ik hoop dat jullie de pagina kunnen printen en in je map stoppen. Speel nummer 26 en nummer 27. Let op, het is de nieuwe maatsoort 6/8. In de duolesjes van 11 februari heb ik er wat over verteld.

Kijk ook goed naar de ritmeblokken die onder nummer 25 staan. We gaan daar komende week een spel mee doen.

 

AMV-3: 

Speel uit je Altblokfluitboek nummer 10 en 12.

Speel op je sopraanfluit de melodiepartij van Die Schlittenfahrt  (sledetocht) van Mozart.

Speel op je altfluit een begeleidingspartij bij het Trio uit Die Schlittenfahrt.  Het is een driestemmige begeleiding. Je kunt kiezen voor de bovenste, middelste of onderste begeleiding. Je moet hierbij octaveren.  

Luistervoorbeeld van Die Schlittenfahrt Natuurlijk mag je hem langzamer spelen dan dit voorbeeld!

Huiswerk voor de week van 9 en 11 februari

AMV-1: 

Speel nummer 24 en 25 uit je boekje. Maak zelf een naspel bij nummer 24.

Tips:

- Maak een naspel van 4 maten, net zo lang als het voorspel.  

- Eindig het voorspel met een C. Dan klinkt het echt als een einde.

AMV-3: 

Speel op je sopraanfluit de melodiepartij van Die Schlittenfahrt  (sledetocht) van Mozart.

Speel op je altfluit een begeleidingspartij bij het Trio uit Die Schlittenfahrt.  Het is een driestemmige begeleiding. Je kunt kiezen voor de bovenste, middelste of onderste begeleiding. Je moet hierbij octaveren.  

Luistervoorbeeld van Die Schlittenfahrt Natuurlijk mag je hem langzamer spelen dan dit voorbeeld!

Huiswerk voor de week van 26 en 28 januari

AMV-1: 

Oefen C-G-C-G-C-G....... Eerst langzaam en steeds wat sneller. Oefen ook met je ogen dicht en oefen (met je ogen open) terwijl je door de kamer loopt. 

Speel nummer 23. Het is een tweestemmig stuk. oefen eerst de 1e stem , daarna de 2e stem. Let op de rusten! Misschien is er iemand bij je thuis die het samen met jou tweestemmig kan spelen.

 

AMV-3: 

Speel op je altfluit nummer 7 en 8. Bij nummer 7 speel je eerst de eenvoudige melodie, daarna maar je er uit je hoofd een paar variaties (versieringen) bij.

Speel op je sopraanfluit de sopraanpartij van nummer 8 uit je altblokfluitboek.

Speel op je sopraanfluit The lion sleeps tonight. De muziek heb je per e-mail gehad.

Huiswerk voor de week van 19 en 21 januari

AMV-1: 

Oefen C-G-C-G-C-G....... Eerst langzaam en steeds wat sneller. Oefen ook met je ogen dicht en oefen (met je ogen open) terwijl je door de kamer loopt.

Speel nummer 20, 21 een 22. Hier een geluidsopname van 22. Eune bedeune

 

Als je het nog niet gedaan hebt, maak bij nummer 19 De spiegel van de kreeft af. 

AMV-3: 

Speel op je sopraanfluit uit Blokfluitfeest II nummer 39, de zingende zaag. Oefen het liedje eerst gewoon. Als dat goed gaat kan je met je rechterhand het zingende zaageffect toevoegen. Hier vind je een filmpje van een zingende zaag. Er staan er nog veel meer op Youtube, sommige zijn mooi, anderen klinken heel vals.

Speel op je altfluit nummer 7 en nummer 8. Bij nummer 7 speel je eerst de eenvoudige melodie, daarna maar je er uit je hoofd een paar variaties (versieringen) bij.

Speel op je sopraanfluit de sopraanpartij van nummer 8 uit je altblokfluitboek.

Maak uit het werkboek bij de altfluit opdracht 1 en 2. Dit was vorige week ook al huiswerk, maar veel kinderen hebben het nog niet gemaakt. 

Huiswerk voor de week van 12 en 14 januari

AMV-1: 

Speel uit je boekje nummer 19: de wijsvingerwals, de spiegel, de kreeft en de spiegel van de kreeft.

Waarom hebben de liedjes deze titels? We hebben in de les al uitgevonden waarom het tweede liedje spiegel heet, maar kreeft? en spiegel van de kreeft?

 

AMV-3: 

Speel op je sopraanfluit uit Blokfluitfeest II nummer 39, de zingende zaag. Oefen het liedje eerst gewoon. Als dat goed gaat kan je met je rechterhand het zingende zaageffect toevoegen. Hier vind je een filmpje van een zingende zaag. Er staan er nog veel meer op Youtube, sommige zijn mooi, anderen klinken heel vals.

Speel op je altfluit nummer 5 en nummer 7. Bij nummer 7 speel je eerst de eenvoudige melodie, daarna maar je er uit je hoofd een paar variaties (versieringen) bij.

Maak uit het werkboek bij de altfluit opdracht 1 en 2.

Huiswerk voor de week van 15 en 17 december

AMV-1: 

Speel uit je map: kerstmis brengt Vrede en Bijna kerst, In de stal en Roeren.

Schrijf ook je eigen lievelings-kerstdiner op op het werkblad. Ik ben benieuwd wat jullie graag willen eten!

 

AMV-3: 

Speel uit je map de sopraan- en de altpartij van Stille Nacht. Bij de altpartij leer je twee nieuwe noten: de hoge A, die speel je hetzelfde als de hoge E op je sopraanfluit. En de B, die speel je hetzelfde als de Fis op je sopraanfluit.

We oefenen ook de officiële gebarentaal bij dit lied. 

Speel ook de altpartij van Kerstmis brengt Vrede

 

Huiswerk voor de week van 1 en 3 december

AMV-1: 

Speel uit je boekje nummer 13: De optocht. Leer de eerste en de tweede partij. Er zitten rusten in van 4 tellen (zeg in je hoofd "lange pauze") en van twee tellen (zeg in je hoofd: "pauze").

Oefen ook de spreektekst  Klap klap wat een grap. Misschien kun je hem met je familie wel in canon zeggen.

 

AMV-3: 

Speel uit je altblokfluitboek alle oefeningen van nummer 1 en nummer 5.

Oefen met de cd (of de geluidsvoorbeelden op de website) opdracht 3.

Maak opdracht nummer 4 in je werkboek.

Huiswerk voor de week van 8 en 10 december

AMV-1: 

Speel uit je map: kerstmis brengt Vrede en Bijna kerst

 

AMV-3: 

Speel uit je map de sopraan- en de altpartij van Stille Nacht. Bij de altpartij leer je twee nieuwe noten: de hoge A, die speel je hetzelfde als de hoge E op je sopraanfluit. En de B, die speel je hetzelfde als de Fis op je sopraanfluit.

We oefenen ook de officiële gebarentaal bij dit lied. 

Speel ook de altpartij van Kerstmis brengt Vrede

Huiswerk voor de week van 1 en 3 december

AMV-1: 

Speel uit je boekje nummer 13: De optocht. Leer de eerste en de tweede partij. Er zitten rusten in van 4 tellen (zeg in je hoofd "lange pauze") en van twee tellen (zeg in je hoofd: "pauze").

Oefen ook de spreektekst  Klap klap wat een grap. Misschien kun je hem met je familie wel in canon zeggen.

 

AMV-3: 

Speel uit je altblokfluitboek alle oefeningen van nummer 1 en nummer 5.

Oefen met de cd (of de geluidsvoorbeelden op de website) opdracht 3.

Maak opdracht nummer 4 in je werkboek.

 

Huiswerk voor de week van 24 en 26 november

AMV-1: 

Speel uit je boekje nummer 11 Poesje Elle en nummer 12 Poes is ziek. De laatste regel van poes is ziek is nogal verdrietig. Wie kan daar een vrolijke tekst bij verzinnen?

Speel uit je map de liedjes van pagina 5: Trippel trappel op het dak en van pagina 6: Stoomboot en Verlanglijstje. Bij verlanglijstje moet je zelf een maat invullen.

Kies een van de ritmes hieronder en schrijf het ritmebeeld op. Je ziet  || pak-je || pe-per-no-ten || Piet ||

ritme 1 pakje pepernoten pietritme 1 pakje pepernoten piet

 

 

 

 

 

ritme 2 pakje pepernoten pietritme 2 pakje pepernoten piet

 

 

 

 

 

 

ritme 3 pakje pepernoten pietritme 3 pakje pepernoten piet

 

 

 

 

 

AMV-3:

Speel uit Mijn altblokfluit de eerste oefening Daar gaat ie dan

Speel uit je map: Daar wordt  op de deur geklopt. De eerste en de tweede partij op je sopraanblokfluit en de derde partij op je altblokfluit. De derde partij begint met een F, dat is dezelfde greep als een C op de sopraanfluit. Verder zitten er C's in, dat is dezelfde greep als de G op de sopraanfluit. De E is de dezelfde greep als de B op de sopraanfluit. 

Spe

el uit je map ook Sinterklaas Kapoentje  op de altfluit. Het lied begint met een G (dat is de hoge D-greep van de sopraan). Probeer maar uit je hoofd het liedje verder te spelen. 

Speel uit je Decemberboek Hoor de wind waait door de bomen (op de sopraanblokfluit). Let op, er staat een mol vooraan, dus alle B's worden een Bes. Verder staan er soms kruisen voor de F--> Fis en een kruis voor de G ---> Gis.

Huiswerk voor de week van 17 en 19 november

AMV-1: 

Speel uit je map de liedjes van pagina 5: Trippel trappel op het dak en van pagina 6: Stoomboot en Verlanglijstje. Bij verlanglijstje moet je zelf een maat invullen.

Maak ook de opdracht onder Verlanglijstje: knip plaatjes uit van dingen die je graag wilt hebben en schrijf het ritme erbij.

 

AMV-3:

Speel uit je map: Daar wordt  op de deur geklopt. De eerste en de tweede partij op je sopraanblokfluit en de derde partij op je altblokfluit. De derde partij begint met een F, dat is dezelfde greep als een C op de sopraanfluit. Verder zitten er C's in, dat is dezelfde greep als de G op de sopraanfluit. De E is de dezelfde greep als de B op de sopraanfluit. 

Speel uit je map ook Sinterklaas Kapoentje  op de altfluit. Het lied

begint met een G (dat is de hoge D-greep van de sopraan). Probeer maar uit je hoofd het liedje verder te spelen. 

Speel uit je Decemberboek Hoor de wind waait door de bomen (op de sopraanblokfluit). Let op, er staat een mol vooraan, dus alle B's worden een Bes. Verder staan er soms kruisen voor de F--> Fis en een kruis voor de G ---> Gis.

Speel uit Blokfluitfeest nr 35: Zingen en fluiten

 

Huiswerk voor de week van 10 en 12 november

AMV-1: 

Speel uit je map de liedjes van pagina 6: Stoomboot en Verlanglijstje. Bij verlanglijstje moet je zelf een maat invullen.

Maak ook de opdracht onder Verlanglijstje.

 

AMV-3:

Speel uit je Decemberboek Hoor de wind waait door de bomen. Let op, er staat een mol vooraan, dus alle B's worden een Bes. Verder staan er soms kruisen voor de F--> Fis en een kruis voor de G ---> Gis.

Speel uit Blokfluitfeest nr 35: Zingen en fluiten

Huiswerk voor de week van 3 en 5 november

AMV-1

Speel uit je boekje nummer 8: De visboer en nummer 9: Iep sliep, met de nieuwe noot E.

Maak het liedje van bladzijde 9 af. Hier hoor je het eerste stukje.

Tip: het is makkelijker als je woorden verzint bij het liedje, bijvoorbeeld: Wil je met me fluiten vandaag? .......

Tip 2 : Als je van de laatste noot een G maakt, dan kan je horen dat het liedje uit is.

Als je het nog niet gedaan hebt: Schrijf de ritmes op van dit plaatje: 

Ben je vergeten hoe je de ritmes opschrijft? Hier kan je het nakijken.

 

AMV-3:

Nummer 34 de kat Carmino, blijf hem nog even oefenen. We proberen hem in de les nog een keer met de begeleidingen erbij.

Nummer 35: Zingen en fluiten Vooraan het lied staan twee kruisen, dat betekent dat alle F's een Fis worden en alle C's een Cis. Ik speel het lied 3x, je kunt in canon meespelen.

Nummer 36: oefening, denk aan de Cis!

 

Huiswerk voor de week van 27 en 29 oktober

AMV-1: 

Speel uit je boekje nummer 7: Dans. Er zitten 3 tellen in een maat.

En dit is de claves-partij (ritmestokjes) van nummer 7.

Probeer de fluitpartij mee te spelen met de claves-partij.

Probeer de claves-partij mee te spelen met de fluitpartij of vraag of een familielid de claves-partij wil spelen (kan ook met pollepels of eetstokjes of klappen in de handen).

Blijf ook gewoon - zonder bladmuziek- b's, a's en g's oefenen. 

  1. terwijl je rondloopt precies in de maat van je stappen
  2. zittend met je ogen dicht
  3. voor de spiegel, let goed op dat je lippen en wangen (bijna) niet bewegen. Dat lukt als je bij elke noot 'duh' fluistert.
  4. In dit filmpje doe ik de oefeningen voor.

Schrijf de ritmes op van dit plaatje: 

Ben je vergeten hoe je de ritmes opschrijft? Hier kan je het nakijken.

 

AMV-3:

Oefen van nummer 25 het duet, allebei de partijen. Het klinkt zo mooi samen!

Nummer 33 Samba lélé

Hier hoor je Samba lé lé op gitaren

Nummer 34 de kat Carmino

Huiswerk voor de week van 13 en 15 oktober

AMV-1: 

Speel uit je boekje nummer 7: Dans. Er zitten 3 tellen in een maat.

En dit is de claves-partij (ritmestokjes) van nummer 7.

Blijf ook gewoon - zonder bladmuziek- b's, a's en g's oefenen. 

  1. terwijl je rondloopt precies in de maat van je stappen
  2. zittend met je ogen dicht
  3. voor de spiegel, let goed op dat je lippen en wangen (bijna) niet bewegen. Dat lukt als je bij elke noot 'duh' fluistert.
  4. In dit filmpje doe ik de oefeningen voor.

Let op:

  • Linkerhand boven.
  • Zeg 'duh duh duh' als je noten aanblaast.
  • Blaas niet te hard.
  • Doe je vingers ver genoeg over de gaatjes.

Om de gaatjes op de fluit goed te sluiten, plaats je niet het vingertopje op het gaatje, maar ongeveer het midden van het bovenste kootje. Lucie Horsch laat dat hier heel duidelijk zien. Zij heeft dit jaar de Nederlandse muziekprijs gewonnen.

 

AMV-3:

Oefen van nummer 25 het duet, allebei de partijen. Het klinkt zo mooi samen!

Nummer 33 Samba lélé

Hier hoor je Samba lé lé op gitaren

Nummer 34 de kat Carmino

Huiswerk voor de week van 6 en 8 oktober

AMV-1: 

Speel de liedjes Ik was op vakantie in... en De trein uit je map. 

Maak ook de opdrachten bij Ik was op vakantie. Op de derde regel kun je zelf plaatsnamen of landen invullen onder de noten. Op de vierde regel mat je zelf noten (b, a of g) én plaatsnamen of landen invullen. 

Speel uit je boekje nummer 2 en nummer 3

Blijf ook gewoon - zonder bladmuziek- b's, a's en g's oefenen. 

  1. terwijl je rondloopt precies in de maat van je stappen
  2. zittend met je ogen dicht
  3. voor de spiegel, let goed op dat je lippen en wangen (bijna) niet bewegen. Dat lukt als je bij elke noot 'duh' fluistert.
  4. In dit filmpje doe ik de oefeningen voor.

Let op:

  • Linkerhand boven.
  • Zeg 'duh duh duh' als je noten aanblaast.
  • Blaas niet te hard.
  • Doe je vingers ver genoeg over de gaatjes.

Om de gaatjes op de fluit goed te sluiten, plaats je niet het vingertopje op het gaatje, maar ongeveer het midden van het bovenste kootje. Lucie Horsch laat dat hier heel duidelijk zien. Zij heeft dit jaar de Nederlandse muziekprijs gewonnen.

 

AMV-3:

Oefen van nummer 25 het duet, allebei de partijen. Het klinkt zo mooi samen!

Nummer 31 Ten green bottles

Nummer 33 Samba lélé

Hier hoor je Samba lé lé op gitaren

Luistervoorbeeld 25 a Doedida melodie

 

Luistervoorbeeld 25 b Doedida-stamp

Luistervoorbeeld 25 c Doedida-duet 2e stem (speel zelf de 1e stem mee)

Luistervoorbeeld 25 c Doedida-duet 1e stem (speel zelf de 2e stem mee)

Luistervoorbeeld 25 c Doedida-duet tweestemmig

Als je het lied goed kent, kan je 25 c, het duet, tweestemmig met het luistervoorbeeld meespelen.

 

 

Huiswerk voor de zomer voor de 3e jaars blokfluiters: speel elke dag een liedje en neem je fluit mee als je op vakantie gaat. Fijne vakantie en tot ziens in september!!!!!!

 

 

 

herfstritme opschrijven: beukenootje, blad, eikel.herfstritme opschrijven: beukenootje, blad, eikel.

Spelen-met-Muziek, activiteiten voor thuis

Geen huiswerk, maar wie wil kan samen met zijn kind aan de slag.

1. Geit en de waslijn en Geit en de waslijn deel 2

Het  Werkblad bij geit en de waslijn bestaat uit  acht kleurplaten van kledingstukken.  Als je ze afdrukt als 4 op 1 pagina dan worden de plaatjes het formaat dat in het liedjesboekje past. De kinderen kunnen ze kleuren én je kunt er een ritmespel mee spelen door de plaatjes steeds op een andere plek te leggen. 

2. Wij gaan op berenjacht

Overal staan knuffelberen achter de ramen. Juf Saskia maakte twee muzieklessen over Wij gaan op berenjacht.

Bekijk hier het filmpje Berenjacht en hier staat de les die je thuis (en buiten!) samen met je kind kunt doen.

Een nog uitgebreidere les heeft in maart 2016 in de Pyramide gestaan, een vakblad voor muziekonderwijs. Vanwege de Coronacrisis is deze Berenjacht-muziekles voor iedereen beschikbaar gekomen.

Inmiddels zijn de echte muzieklessen weer begonnen. De groep uit Bennekom maakte dit hoorspel over de Berenjacht.

3. Het wereldwijd orkest

Het slotlied van de musical heet: Het Harlekijnorkest. Die musical gaat er helaas niet komen dit jaar. Maar, ik heb de tekst van het lied iets gewijzigd, nu heet het Wereldwijd orkest. Bij dit wereldwijde orkest kan je een partijtje meespelen op huisraad: een emmer, houten lepels, een pandeksel en flesjes- of melkpakkenrammelaars. Bekijk het filmpje, daar wordt uitgelegd hoe je je partijtje mee kunt spelen. Hier vind je tekst en bladmuziek van het Wereldwijd orkest, en hier is de geluidsopname waarmee je mee kan zingen en spelen.

 

4. Paasei versieren

Kijk en luister naar het liedje Ei versieren

Kijk daarna naar Paasei grafische notatie

 

Versier daarna zelf een paasei en verzin er muziek bij. Vrolijk Pasen!!!!! 

 

 

 

 

 

5. Koningsdag

 

Vlaggenlijn in de maakVlaggenlijn in de maak

vlaggetjes detailvlaggetjes detailMaak een mooie vlaggenlijn met oranje, rood, wit en blauw papier. Als je alleen maar wit papier hebt, kun je er ook met oranje, rode en blauwe kleurtjes of stiften wat moois van maken. Of misschien met lapjes in die kleuren.

En, een liedje met gebaren! Bekijk het filmpje Koningsdag en doe de gebaren of bewegingen maar mee.Zing het liedje Feest, het is Koningsdag en we maken er allemaal een mooie Koings/Woningsdag van!

Jullie hebben de muziek voor je liedjesboekje in de mail gekregen.

 

6. Vogeltje vliegt

Muziekactiviteiten over vogeltjes. 

Rondom het liedje Vogeltje vliegt kan je bewegings- en dansexpressie doen. Kijk hiervoor naar het instructiefilmpje

Je kunt het liedje Vogeltje vliegt uitprinten en in je liedjesboekje doen. Er zit dit keer geen illustratie bij, maak zelf maar een mooie tekening van een vliegende vogel.

Hier hoor je de melodie

Michala Petri, een beroemde blokfluitist speelt het liedje met prachtige variaties. Deze muziek is ook prima te gebruiken voor het dansexpressieonderdeel. Je kunt deze muziek ook gebruiken voor een spel 'vlieg naar je nest'. Leg voor elke deelnemer een hoepel neer, dat is het nest. Elke keer aan het eind van het thema (met de liedtekst 'vliegt hij weer naar zijn eigen nest') gaat iedereen terug naar zijn eigen nest.

Met een grotere groep kun je ook een soort stoelendans doen: neem één hoepel minder dan kinderen. De kinderen bewegen als een vogel naar keuze (liefst niet zo maar in het wilde weg fladderen, maar echt nadenken over hoe een bepaalde vogel beweegt). Als de muziek stopt gaan ze zo snel mogelijk naar het dichtstbijzijnde nest. Wie overblijft is 'af' en mag aan de kant op een ritme-instrumentje meespelen met de muziek.

7. Vogeltjesdans

Er zijn zoveel vogels buiten. Daarom nog een muziekles over vogels. De vogeltjesdans hebben we in 2019 ook in de voorstelling 'Museumnacht' gedaan. Kinderen die al meer dan een jaar op muziekles zitten kennen hem dus al. Maar het is nog steeds een leuke dans om te doen. Vooral als je familie ook meedoet. Verzin voor de tussenstukjes maar allemaal verschillende vogels. Kun je raden welke vogels juf Saskia danst?